Interview med pædagog om dannelse

En pædagog fortæller, hvordan vi arbejder med dannelse i Vuggestuen, juni 2020

Her i vuggestuen har vi fokus på det enkelte barns dannelse, da vi mener, det er vigtigt at børnene tilegner sig denne kompetence, for at forstå hvem de selv er og hvordan de skal færdes, når de er sammen med andre. Dannelse er udgangspunktet for at kunne indgå i sociale fællesskaber og danne gode relationer til de andre børn. Ved at inddrage børnene i de praktiske gøremål ved fx vores måltider, hvor børnene deler ud, selv øser op, hjælper sidemanden osv. tilegner børnene sig færdigheder, som giver dem mulighed for at opleve succes og være betydningsfulde i fællesskabet. Dannelsen er identitetsskabende og lærer barnet hvem det er, og samtidig at dér også er andre med andre meninger end barnets egne, da alle børn bliver hørt og inddraget i processerne. Børnene lærer, at alle børn er lige meget værd. I vores planlægning af hverdagen, lægger vi meget vægt på at inddrage børnene i dagens aktiviteter. Vi deler børnene op i mindre grupper og følger barnets spor (hvad der interesserer dem i øjeblikket) og ud fra det, planlægger vi i vores ugeplaner, hvad ugen skal indeholde. Vi møder børnene ligeværdigt og anerkende og ser verden med børnene. Dannelse handler ikke om at skulle lære noget bestemt, men er en erfarings- og læreproces af viden og værdier, der skal forankres i barnets personlighed. Viden og værdier som barnets automatisk bruger, når det skal begå sig i verden. Derfor er det vigtigt at vi støtter børnene i at være nysgerrig og prøvende til verden og give dem erfaringer med at være en del af et velfungerende og mangfoldigt fællesskab.