Alsidig personlig udvikling

To piger i Garderoben

Vores overordnede mål i de pædagogiske læringsmiljøer er, at vuggestuens børn skal mødes af anerkendende og rummelige voksne, der formår at se alle børn, og møde dem hvor de er. Vi ønsker at der skal være plads til forskellighed med øje for fællesskaberne. Vores filosofi er, at børn lærer og dannes gennem leg, ved hver dag at iagttage og blive inspireret af deres daglige liv, og ved at være aktive deltagende i det.

Vores mål er at alle børn skal føle/ opleve sig som en del af ikke blot det fysiske, men også det sociale og psykiske fællesskab. I både spontane og planlagte aktiviteter, har vi fokus på vores positionering i forhold til barnet og børnegruppen, samt at styrke det enkelte barns kompetencer i fællesskabet. Vi i reflekterer og evaluerer løbende over de voksnes læring og positionering, i forhold til at styrke og forbedre børnenes læringsmiljøer.

Vi lægger samtidig stor vægt på den daglige omsorg og nærvær med barnet i hverdagspædagogikken, da en god og sund følelsesmæssig tilknytning til den voksne er alt afgørende for at kunne opnå den tryghed, der er grundlaget for al udvikling. Barnet skal opleve, at der er tid og nærvær, at vi voksne er her for barnet. I praksis udmønter dette sig bl.a. ved at vi deler børnene ind i små relations grupper. Grupperne er dynamiske og ændrer sig over tid, afhængigt af barnets / børnegruppens trivsel og udvikling. Til hver gruppe er der en pædagog og en medhjælper tilknyttet, og vi aftaler løbende hvilke temaer og små undergrupper det giver mest mening at arbejde med. På denne måde sikrer vi, at alle børn er under vingerne af mindst 2 faste voksne, som kan følge deres trivsel og udvikling. Skubbe lidt når der skal skubbes, og skærme lidt når der skal skærmes. Denne struktur fordrer samtidig forældresamarbejdet, da det over en længere periode er de samme voksne der følger børnegruppen / forældregruppen, og dermed opnår en tæt og god relation.

For at støtte de ældste børn i overgangen til børnehave, tager vi på ture til de børnehaver børnene skal videre til, og laver løbende aktiviteter målrettet de store børn. Herudover udfylder vi i samarbejde med forældrene overgangspapirer fra vuggestue til børnehave, og vi holder overgangssamtaler ved behov.

Vi har siden 2017 haft særligt fokus på tidlig(ere) opsporing og tidlig(ere) indsats af vores børn og familier i udsatte positioner. Dette har resulteret i, at vi afholder flere forebyggende forældresamtaler end tidligere, ligesom vi, i endnu højere grad, gør brug af sparring fra vores samarbejdspartnere i form af psykolog, logopæd, fysioterapeut, ergoterapeut, sundhedsplejerske mm. Herudover gør vi brug af vores mulighed for fremskudt rådgivning, da vi oplever det giver konkret inspiration til at videreudvikle en mere fokuseret indsats i praksis. I 2020 er vores leder endvidere blevet uddannet Familierådgiver fra Kempler instituttet.

I perioden 2019 til 2021 har vi optaget 5 film i Vuggestuen, hvor der bl.a. er fokus på børnenes alsidige personlige udvikling samt sociale udvikling. Den seneste film omhandler vores garderobekultur. Her har vi haft fokus på at gøre garderobesituationen til et læringsmiljø, der fremmer trivsel, læring, udvikling og dannelse hos børnene. Vores garderober er små, og vi oplevede, at der hurtigt kom uro og kaos derude, hvis for mange børn var derude på en gang. De voksne havde for travlt med at få børnene ud i stedet for at fordybe sig og give børnene tid til at eksperimentere med tøjet der skal af og på. Derfor valgte vi at evaluere og på, hvordan vi kunne nytænke og rammesætte en garderobesituation, der gav lige deltagelsesmuligheder for alle børn. I er velkommen til at se vores metodeskema, som vi lavede forud for garderobefilmen. Alle vores film kan ses under fanebladet "film fra hverdagen."

I 2020 /2021 har være på genbesøg i Low Arrousal tankegangen, som er et virkeligt brugbart værktøj, når vi ønsker at blive (endnu) bedre til at indgå i de anerkendende relationer med børnene. Vi har bl.a. ladet os inspirere af psykolog Bo Hjelskov, som i vedhæftede Youtube klip, giver gode råd og ideer til, hvordan man kan arbejde med low arrousal, og herigennem få den anderkendende tone frem, selv i de mest tilspidsede og konflikt fyldte situationer. Vi anbefaler også gerne vores forældregruppe at se klippene her, da de også giver god inspiration til, hvordan man kan få mere ro og overskud i de hjemmevante tilspidsede situationer.

Se med her:

Low arousal i praksis:

Børn der kan opføre sig ordentligt, de gør det:

Følelser smitter:

Low arousal tilgangen på 18 minutter:

Garderobekultur 2021.pdf

Shape Created with Sketch.