Principper og værdier

Bestyrelsens overordnede principper for Vuggestuen Margrethevej

I Vuggestuen Magrethevej vægter vi, at børnene får lov til at lege og udforske verden, både på egen hånd og sammen med andre børn og voksne. De voksne arbejder ud fra Den Styrkede Læreplan og en reflekteret praksis, hvor de gør sig overvejelser over det pædagogiske indhold, som børnene præsenteres for. Dette sker ud fra en anerkendende og udforskende tilgang, hvor der er fokus på børnenes læring igennem legen. Dagligdagen tilrettelægges derfor på en måde, så alle børn oplever sig imødekommet og inviteret ind i et læringsmiljø, hvor den voksne gennem guidet leg har fokus på, hvad der skal læres, hvordan det skal læres, samt hvilke udviklingstrin, det skal læres inden for. Bestyrelsen prioriterer at give personalet mulighed for udvikling og deling af kompetencer, f.eks. igennem kompetencedage og efteruddannelse.

Små børn har særligt brug for tætte relationer til nære voksne, da det er en forudsætning for udviklingen af deres tryghed og basale tillid til verden. Vi vægter en inkluderende institutionskultur, som imødekommer og anerkender alle de børn og forældre, der er i vuggestuen på tværs af kultur og nationalitet. De voksne forventes at udfordre deres egne antagelser og holdninger i et forsøg på at skabe en vuggestue, hvor der er plads og rum til den enkelte. Ligeledes fastholdes børnene ikke i voksnes opfattelser af stereotyper og kønsroller. Hos Vuggestuen Margrethevej ses børn som børn, og ikke som stereotypen af drenge og piger. Dette er vigtigt for at det enkelte barn får lov at udfolde sig som det menneske det er.

Selvværd er vigtigt for børnenes trivsel og udvikling. Som voksne styrker vi børnenes selvværd ved at anerkende og rumme deres følelser. De voksne er tydelige i deres kommunikation og forventninger til barnet. At være anerkendende, er ikke det samme som at være eftergivende. Børnene skal lære at indgå i et fællesskab, hvor deres egne behov ikke altid kan komme i første række. Dog skal de frustrationer og den vrede, som dette kan aflede, anerkendes.

Børnenes sundhed tilgodeses ved tilbud om god, frisklavet økologisk mad. Ligeledes har vi i Vuggestuen Margrethevej en sukkerpolitik, hvor sukker som udgangspunkt undgås i dagligdagen. Bl.a. opfordres forældre til at medbringe sunde snacks til børnefødselsdage. Personalet benytter ikke parfume i vuggestuen og yderligere opfordres forældre til at undgå parfume i dagligdagen, for at tilgodese børn og personale med allergi. For at minimere påvirkning fra skadelig kemi tages dette perspektiv i betragtning ved indkøb at materialer og legetøj, f.eks. vælges Svanemærkede varer, når det er muligt. Udeliv og fysisk udfoldelse prioriteres højt i dagligdagen.

Den psykiske sundhed bliver ligeledes varetaget i dagligdagen. Personalet har øje på børn som af den ene eller anden grund er i en udsat position. Det er personalets ansvar at kontakte forældre og relevante tværfaglige sparringspartnere, hvis et barn har brug for særlig støtte. Derfor er det vigtigt at kende og benytte faglige opsporingsmetoder, for at få øje på de børn, som ikke selv påkalder sig opmærksomhed, da disse børn kan være i en udsat position.

Forældresamarbejdet i vuggestuen er baseret på en åben og ærlig dialog, så vi sammen kan sikre, at vores fælles børn trives og udvikles. Det gælder både, når vi har den daglige snak om barnets trivsel og udvikling, men også, når vi har den mere bekymrede dialog, hvor et barn ikke trives. Når bekymringer opstår, indkalder personalet forældrene til samtale. Ligeledes opfordres forældre til at bede om en samtale, hvis der er noget de ønsker at drøfte - uanset om det er stort eller småt.