Læseleg og ugleri

Læselegslogo

I vuggestuen har vi læseleg tre til fem gange om ugen. Det er de ældste børn på stuen der deltager.

Læseleg er udviklet og baseret på dialogisk læsning. Grundelementerne i dialogisk læsning er:

• at læse billebøger sammen i grupper på 2-4 børn
  • at alle bøger læses mindste tre gange
  • at oplæser og børn taler sammen om det læste

Læseleg handler om glæden ved ord og det fællesskab der udspringer af dem. Målet med læsegruppen er, at barnet får et større og mere nuanceret sprog, at barnet bliver styrket i deres kommunikative kompetencer hvilket igen giver lettere adgang til dannelse af relationer.

I læseleg er den dialogiske læsning suppleret med kreative aktiviteter, som udspringer fra de læste bøger og fra hvad, der fanger børnenes interesser, at børnene har læst og været i dialog omkring bogen først, gør det nemmere for dem at bidrage kommunikativt omkring legen. Til hver bog er der valgt "gode ord" som er gode at arbejde med. Ord som betydningsmæssigt kan konkretiseres, visualiseres og/eller kropsliggøres/dramatiseres. Læs mere om Læseleg her.

Udover Læseleg har alle medarbejdere i Vuggestuen fået et kursus i Hanen og Ugleri. Det er en sprogstrategi, hvor vi har fokus på at give ekstra tid og lytte til børnene når de taler til os. Særligt de børn som har lidt svært ved at få hul på sproget, har glæde af denne metode. I vedhæftede dokument har vi lavet en mini-guide til Ugléri.

Oplæg om UGL'eri_0.pdf

Shape Created with Sketch.