Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Social udvikling

To børn der leger

Børns sociale udvikling sker i fællesskaber med andre, børn såvel som voksne. I fællesskaber gør børn sig erfaringer med, hvad det vil sige at deltage, have indflydelse og give plads til andre. I fællesskaber udvikler børn empati, som er grundlæggende for deres sociale handlemuligheder. Især fællesskaber omkring leg er en vigtig kilde til børns sociale udvikling. Derfor er fællesskaberne i fokus i den styrkede pædagogiske læreplan og i vores praksis.

Vores teoretiske grundlag for at arbejde med børnenes sociale udvikling tager udgangspunkt i Den styrkede pædagogiske læreplan, den kan du læse her (side 38)

I perioden 2019 til 2022 har vi optaget 5 film i Vuggestuen, hvor der bl.a. er fokus på børnenes alsidige personlige udvikling samt sociale udvikling. Den seneste film omhandler vores garderobekultur. Her har vi haft fokus på at gøre garderobesituationen til et læringsmiljø, der fremmer trivsel, læring, udvikling og dannelse hos børnene. Vores garderober er små, og vi oplevede, at der hurtigt kom uro og kaos derude, hvis for mange børn var derude på en gang. De voksne havde for travlt med at få børnene ud i stedet for at fordybe sig og give børnene tid til at eksperimentere med tøjet der skal af og på. Derfor valgte vi at evaluere og på, hvordan vi kunne nytænke og rammesætte en garderobesituation, der gav lige deltagelsesmuligheder for alle børn. I er velkommen til at se vores metodeskema, som vi lavede forud for garderobefilmen. Alle vores film kan ses under fanebladet "film fra hverdagen."